Інформація для батьків – щодо протидії сексуального насильства відносно дітей
ЗАХИСТ ДІТЕЙ ВІД СЕКСУАЛЬНОГО НАСИЛЛЯ В ІНТЕРНЕТІ: ОСВІТНІЙ ПРОЄКТ “STOP SEXTING”
Сексуальне насилля онлайн – один з викликів, який стоїть перед батьками та педагогами. Діти можуть стикатись із сексуальним насилля в Інтернеті у формах секстингу, кібергрумінгу та сексторшену.
Секстинг – це надсилання інтимних фото чи відео з використанням сучасних засобів зв’язку. Діти можуть надсилати такі матеріали як знайомим, так і не знайомим їм у реальному житті людям. Матеріали подібних переписок можуть бути оприлюднені, що часто призводить до кібербулінгу та цькувань дитини у школі.
Кібергрумінг — це процес комунікації із дитиною в Інтернеті, під час якого злочинці налагоджують довірливі стосунки з дитиною з метою сексуального насильства над нею у реальному житті чи онлайн. Вони можуть змушувати дітей виконувати певні сексуальні дії перед камерою. Злочинці свідомо будують своє спілкування з дитиною так, аби викликати в неї теплі почуття та довіру, показати, що вона цінна та унікальна. Вони можуть прикидатися однолітками дитини, пропонувати роботу моделлю, дарувати подарунки тощо.
Сексторшен – налагодження довірливих стосунків із дитиною в Інтернеті з метою отримання приватних матеріалів, шантажування та вимагання додаткових матеріалів або грошей.
Звертаємо увагу: якщо дитина стала жертвою секстингу, кібергрумінгу чи сексторшену, необхідно звернутися до поліції.
Як батькам забезпечити безпечний простір для взаємодії дитини з гаджетами?
- Розпочинати варто з себе, адже якщо дитина постійно бачить батьків з телефоном, то ніякі переконання про його шкідливість не допоможуть. Діти копіюють поведінку значимих дорослих, тому варто переглянути власні взаємовідносини з цифровими приладами. Поспостерігайте, скільки часу Ви приділяєте для користування телефоном чи комп’ютером та використайте цей час для живого спілкування з близькими чи друзями.
- При використанні гаджетів у пріоритеті мають бути навчальні програми, ігри, фільми, які допоможуть дитині розвиватися, розширювати свої знання та вдосконалювати навички спілкування.
- Спільно з дитиною варто обговорити правила безпеки в мережі Інтернет (не спілкуватися з незнайомцями, не повідомляти свою адресу та особисті дані та ін..)
- Проявляйте зацікавлення до ігор та програм, що подобаються дитині. Запропонуйте пограти разом з дитиною та обговорити свої враження. Це допоможе більше пізнати інтереси дитини та зблизить вас.
- Намагайтеся не користуватися гаджетами за декілька годин до сну, адже це негативно впливає на якість відпочинку.
- Періодично влаштовуйте дні без Інтернету, коли вся сім’я не користується Інтернетом, а вільний час проводить за спільними справами.
- Повна заборона використання гаджетів є неефективною, а викличе лише протест (особливо серед підлітків). Вчіться домовлятися з дитиною, спільно вибудовувати правила користування. Обмеження у використанні теж мають обговорюватися спільно і дотримуватися всіма членами сім’ї.
- Завжди знаходьте час для відпочинку та спілкування з дітьми. Тільки щире зацікавлення батьків допоможе дитині використовувати гаджети для корисних цілей та відпочивати без шкоди для здоров’я.
Про що розмолвляти з дитиною перед сном?
Перед тим як сказати дитині «На добраніч», задайте їй одне-два питання зі списку. Як правило, протягом дня у нас ні на що не вистачає часу, і ми обмежуємося проханнями або наказами: «зроби», «не забудь», «поправ». «Питання під подушку» якраз про те, як розпочати розмову з сином або донькою і дізнатися про них багато нового. Якщо ви візьмете за звичку кожного вечора запитуватись у дитини щось із цього списку, ваші дітки почуватимуться значно щасливішими, а ви будете в курсі усього, що відбувається в житті дитини: її переживань, щасливих моментів і вподобань.
Питання під подушку:
— Про що ти любиш мріяти?
— Твій найкращий спогад про минулий навчальний рік?
— Хто твій герой і чому?
— Як би ти описав свою сім’ю?
— Якби ти міг щось змінити в собі, що б ти змінив?
— За що ти собою найбільше пишаєшся?
— Хто найдобріша людина в твоєму оточенні? Чому?
— Що тобі найбільше подобається у твоєму найкращому друзі?
— Яку одну річ ти б хотів навчитися робити добре?
— Якби ти був твариною, то якою саме і чому?
— Коли востаннє хтось ображав тебе, поранив твої почуття? Як ти відреагував?
— Чи знаєш ти кого-небудь, хто зараз переживає важкі часи? Чим ти можеш йому допомогти?
— Розкажи про подію, яка змусила тебе пережити найбільший страх у цьому році.
— Якщо б тобі дозволили залишити собі тільки одну річ з усіх, що у тебе є, яку б ти вибрав?
— Кого б ти назвав по-справжньому успішною людиною? Чому?
— Що тобі найбільше сподобалося в твоєму улюбленому вчителеві в цьому році?
— В які моменти ти відчуваєш, що дорослі тебе не розуміють?
— Назви три слова, які найточніше говорять про тебе.
— Що тебе дратує?
— Найкращий комплімент, який ти отримував у житті?
— Якби у тебе була можливість провести 48 годин в будь-якій точці світу, куди б ти поїхав?
— За що ти найбільше вдячний життю? Кому ти найбільше вдячний?
— Якби ти міг помінятися місцями з будь-якою людиною на світі, з ким би ти хотів помінятися місцями і чому?
— Скільки людей ти сьогодні розсмішив або змусив усміхнутися?
— Найсмішніше подія, що трапилася з тобою сьогодні?
— Яку одну річ ти можеш зробити сьогодні краще, ніж вчора?
— Щоб ти вибрав: вміти літати чи читати думки?
— З ким ти найбільше чекаєш зустрічі в школі кожен день?
— Якби ти збирав свій обід до школи самостійно, що б ти туди поклав?
— Хто з твоїх однокласників найбільш доброзичливий?
— Що тобі найбільше подобається у твоєму вчителя, що він добре вміє робити?
— Яка частина шкільного дня у тебе найулюбленіша?
— З ким ти сьогодні сидів у шкільній їдальні?
— З ким ти провів найбільше часу сьогодні?
— Яка в тебе улюблена гра і чому?
— Хто заставляє тебе сміятись і чому?
— Якби ти міг зіграти будь-яку роль у твоєму улюбленому фільмі, яку б ти вибрав і чому?
— З ким у нашій родині тобі веселіше проводити час?